Pahitnya Gula Cinta Manis: Analisa Struktural Konflik Agraria ‘Cinta Manis’

Konflik agraria ‘cinta manis’ adalah ilustrasi dari suatu konflik agraria struktural yang bersifat kronis dan berdampak luas. Secara langsung, konflik ini disebabkan keputusan pejabat publik yang membiarkan wilayah kelola rakyat masuk ke dalam konsesi yang dimiliki oleh PT. PN VII Unit Usaha PG. Cinta Manis. Hilangnya akses rakyat terhadap tanah dan beragam kesulitan hidup yang mereka alami sebagai akibat dari padanya niscaya merosotnya kepercayaan rakyat kepada pemerintah. Kesemua itu harus dilihat sebagai gejala yang berhubungan secara struktural satu sama lainnya. Cara pandang struktural dalam membaca konflik agraria ‘Cinta Manis’ ini berperan sangat penting sebagai diagnosa untuk bisa menemukan cara terbaik dalam mengatasi sebab-sebab konflik dan tidak terjebak pada sikap polisionil mengkriminalisasi para pejuang agraria yang telah berjasa membuat sebab utama dari konflik agraria “Cinta Manis” ini bisa terlihat.

Rachman NF, Cahyono E, Swanvi. 2014. Pahitnya Gula Cinta Manis: Analisa Struktural Konflik Agraria ‘Cinta Manis’. Bogor (ID): Sajogyo Institute.

One thought on “Pahitnya Gula Cinta Manis: Analisa Struktural Konflik Agraria ‘Cinta Manis’

  1. Saya Puan Ramona Enache dan saya seorang wanita perniagaan dan saya ingin memberi nasihat kepada orang ramai untuk MENYEDIAKAN JUTAWAN SEMUA PINJAMAN yang meminta bayaran pendahuluan sebelum memberi pinjaman. Mereka yang meminta bayaran Advance adalah penipu dan saya menjadi mangsa tindakan mereka. Yuran pendahuluan seperti yuran pendaftaran, yuran insurans, yuran cukai dan banyak lagi, sila berhati-hati dengan pemberi pinjaman tersebut kerana mereka akan menipu anda semua wang yang sukar untuk anda dan anda akan dibiarkan keadaan yang sukar.

    Saya berbincang dengan rakan perniagaan saya tentang bagaimana dia dapat mendapatkan pinjaman yang dia memohon dan dia memberitahu saya bahawa itu adalah ALLAH yang menjawab solatnya kerana dia telah memohon pinjaman dari bank dan mereka menafikannya, Jadi, katanya dia menghubungi OMEGA FINANCE LIMITED yang dia melihat iklan mereka di internet semasa melalui internet dan mereka tidak meminta bayaran pendahuluan sebelum memberikan pinjaman. Jadi dia menghubungi mereka dan dia berjaya menerima pinjamannya tanpa sebarang kelewatan.

    Jadi, saya memberitahunya untuk memberikan saya alamat hubungan mereka dan dia memberi saya dan saya melakukan apa yang dia beritahu saya. Terima kasih kepada ALLAH yang baik, saya menerima pinjaman saya tanpa tekanan dan kelewatan sehingga saya berjanji kepada ALLAH bahawa saya mesti berkongsi berita baik saya secara online untuk orang lain untuk diselamatkan daripada penipu itu. Semoga ALLAH memberkati puan yang baik untuk apa yang dia lakukan kepada saya dan keluarga saya.

    Saya mahu sesiapa sahaja yang membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika dia memerlukan pinjaman supaya dia juga akan memberi keterangan mengenai muhibah ibu yang baik dan syarikatnya.
    jadi saya menggunakan jalan ini untuk memaklumkan setiap rakyat Malaysia, Indonesia dan sebahagian dunia yang sesuai untuk membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Emel Madam Bridget Cooper: [COOPERBRIDGET22@GMAIL.COM]

    Anda boleh menghubungi saya melalui e-mel: [ramonaenache954@gmail.com] jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut dari saya dan saya akan bertindak balas terhadap surat anda. terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberikan kita hidup dan kemakmuran.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

two × 5 =